تغییرات پوست در کم کاری تیرویید

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که مطالب پزشکی مندرج در رسانه های مختلف یا سایت های اینترنتی را نبایستی جایگزین معاینه و تشخیص پزشک کنید به عنوان مثال درصورت یافتن برخی علائم کم کاری تیروئید درخود ، نباید نگران شوید که شما هم حتما" دچار این بیماری هستید . تشخیص بیماری ها تنها در صلاحیت پزشک حاذق بوده و بعد ازمعاینه و بررسی های کامل امکان پذیر است. عدم توجه به این نکته گاهی باعث بروزمشکلات جبران ناپذیرمی شود.

غده تیرویید در پائین و جلوی گردن قراردارد. هورمون هایی که توسط این غده ترشح می شوند وظایف مختلفی بعهده دارند که از جمله این وظایف حفظ تعادل واکنش های شیمیایی و سوخت وساز در بدن انسان است. کم کاری تیرویید روی ارگانهایی مانند پوست و مو ، قلب ، مفاصل ، ... و همچنین رشد و نموفرد تاثیر منفی می گذارد.

شایع ترین علت کم کاری تیرویید ، التهاب آن است. شایع ترین علت التهاب تیرویید هم آنست که سیستم ایمنی بدن بیمار ، اشتباها" به غده تیرویید حمله می کند. علل دیگری هم برای کم کاری تیرویید وجود دارد.

علائم زیادی برای این بیماری شناخته شده که از آن جمله می توان به حساسیت نسبت به سرما ، یبوست ، افسردگی ، احساس رخوت و خستگی ، شدت گرفتن عادت ماهیانه خانم ها ، درد مفاصل و عضلات ، افزایش وزن ، کلفت شدن صدا اشاره کرد.

در کم کاری تیرویید پوست فرد سرد و رنگ پریده است. این افراد دچار خشکی پوست هستند. تغییراتی در لایه های مختلف پوست رخ می دهد من جمله برخی از لایه ها مانند « اپیدرم » نازک می شوند. بتدریج چین و چروک های ریزی هم ممکن است روی پوست پدیدارشود. رنگ پوست هم بعلت تجمع «بتا کاروتن» به زردی می گراید.

برخی مواد در پوست تجمع می کنند و باعث می شوند که پوست فرد بیمار پف آلود به نظربیاید. این عارضه با درمان کم کاری تیرویید از بین می رود. در درازمدت نیز تغییراتی در چهره فرد رخ می دهد از قبیل : پهن شدن بینی ، کلفت شدن لب ها ، پف دارشدن پلک ها ، بزرگ شدن زبان .

التیام زخم در کم کاری تیرویید مختل می شود.

در این بیماری موها خشن ، خشک و شکننده شده و رشد آن کاهش می یابد. ریزش مو ممکن است به طور منتشر یا موضعی رخ دهد. موهای ابرو نیز به ویژه در ثلث خارجی آن دچار ریزش می شود. گرچه موهای بدن هم کم می شوند ولی ممکن است موهای کرکی در پشت ، شانه ها و دست و پا زیاد شود.

رشد ناخن ها هم در این بیماری کاهش یافته و ممکن است ضخیم و شکننده و دچار خطوط طولی و عرضی شوند.

درعکس زیر تغییراتی در ظاهر یک بیمار واقعی را قبل و بعد از درمان مشاهده می کنید:

برای درمان بایستی کمبود هورمون های تیرویید را با دارو جبران نماییم . درمان های موضعی نیز به بهبود وضع پوست بیمار کمک می کنند.

فرید [ 1390-10-10 ]
بسیار خوب و آموزنده بود متشکرم